Świat, który nas otacza, jest bardzo złożony. I choć na co dzień często korzystamy z dobrodziejstw technologicznych bez większego zastanowienia, zdarzają się sytuacje nieprzewidywalne. Awarie sieci telefonicznych, awarie sieci energetycznych, braki w dostawie wody. Wszystko to nieco utrudnia nam codzienne, bezproblemowe funkcjonowanie.
Jedną z takich „nieplanowych” sytuacji, które mogą trochę człowieka zestresować oraz wprawić w konsternację, jest wciągnięcie karty bankomatowej przy wypłacie gotówki z bankomatu. Co zrobić, kiedy bankomat wciągnął Twoją kartę?
Co zrobić, jeśli bankomat wciągnął kartę?
Przede wszystkim — nie popadaj w panikę. Przydarzyła Ci się sytuacja bardzo rzadka, ale jednak nie na tyle rzadka, żeby nie opracowano na tę okoliczność specjalnych procedur. Pamiętaj: nie jesteś pierwszą osobą, której to się przydarzyło. Wciągnięcie karty przez bankomat tylko z pozoru wydaje się strasznym doświadczeniem. Kiedy już jesteś pod bankomatem oraz widzisz, że ten nie oddaje Ci karty: zwróć uwagę na nalepkę umieszczoną na bankomacie.
Powinien tam znajdować się numer telefonu, na który trzeba zadzwonić, żeby uzyskać pomoc. W trakcie rozmowy uzyskasz szczegółowe instrukcje, co należy teraz zrobić. W celu wykonania takiego połączenia najlepiej użyj własnego telefonu komórkowego oraz w miarę możliwości nie oddalaj się od bankomatu, aby przez przypadek bankomat nie „wypluł” Twojej karty kolejnemu klientowi. Ze względów bezpieczeństwa, każdy bankomat jest wyposażony w rozmaite czujniki oraz posiada monitoring — warto o tym pamiętać. Wszystkie wydarzenia na koncie, operacje, wszelkie działania przy bankomacie są odnotowywane w systemach oraz przez jakiś czas przechowywane w bazach danych na wypadek różnych życiowych niespodziewanych, oraz spornych sytuacji, a także, żeby zapobiegać wszelkim przestępstwom.
W jakich sytuacjach bankomat może zatrzymać kartę?
Istnieje co najmniej kilka powodów, w przypadku których bankomat może zatrzymać w środku czyjąś kartę płatniczą. Pierwszym jest awaria zasilania, która spowoduje odcięcie dostępu energii elektrycznej do urządzenia w trakcie wypłaty środków. Drugą przyczyną, dla której bankomat może nie oddać nam karty płatniczej, jest upłynięcie terminu jej ważności. Jest jeszcze trzeci potencjalny powód, gdzie bankomat najprawdopodobniej nie odda nam karty. Jest to sytuacja, w której trzy razy wpiszemy na klawiaturze urządzenia nieprawidłowy PIN.
Zazwyczaj banki blokują kartę płatniczą, ale zdarza się też, że to bankomat ją zatrzyma. Oczywiście, to nie wyczerpuje puli powodów, dla których bankomat może zatrzymać naszą kartę płatnicze. Zdarzają się przecież różnego typu awarie i błędy w systemach. Każdy z takich niechcianych błędów może potencjalnie skutkować zatrzymaniem karty w urządzeniu.
Bankomat zjadł kartę – jak ją odzyskać?
Najłatwiej odzyskać kartę, która została zatrzymana w bankomacie, jaki akurat znajduje się w placówce naszego banku. Wtedy odzyskanie karty jest możliwe niemal natychmiast. W innych przypadkach, kiedy karta płatnicza jest uwięziona w sieciowym bankomacie albo bankomacie innego banku, odzyskanie karty płatniczej może chwilę potrwać – zawsze jest jednak możliwe.
Szczegółowe informacje, gdzie zgłosić się oraz gdzie udać się po kartę płatniczą uzyskasz na infolinii pomocowej, pod numerem telefonu, umieszczonym na naklejce na bankomacie jako kontakt z obsługą. Zazwyczaj jest to jeden z oddziałów Twojego banku, w zależności od tego, jaki bank wydał Twoją kartę. Jeśli odzyskanie karty płatniczej wydaje się dla Ciebie trudne, nie wahaj się zablokować swojej karty płatniczej. W przypadku gdy odzyskanie karty wiązałoby się dla Ciebie z dużym wysiłkiem lub innymi wymagającymi okolicznościami, zastrzeżenie karty oraz złożenie wniosku o wydanie nowej karty płatniczej jest dobrym rozwiązaniem. Które skutecznie może chronić nasze pieniądze przed wyłudzeniem lub dostaniem się naszej karty w niepowołane ręce. Na wszelki wypadek stale kontroluj stan swojego konta bankowego oraz odpowiednio szybko reaguj, gdyby pojawiły się jakiekolwiek transakcje, przelewy, czy wypłaty z konta, których sam nie zleciłeś.
Wciągnięta karta do bankomatu zagranicą
Analogicznie postępujemy w przypadku wciągniętej karty do bankomatu za granicą. Poza naszym krajem również będziemy musieli skontaktować się telefonicznie bezpośrednio z operatorem, który prowadzi obsługę danego bankomatu, który „zjadł” naszą kartę. Najlepiej zrobić to niezwłocznie przez telefon, nie odchodząc od urządzenia, które zawłaszczyło naszą kartę.
Co jednak, jeśli nie posługujemy się sprawnie oficjalnym językiem urzędowym w danym kraju? Poprośmy kogoś bliskiego o pomoc w tłumaczeniu. W żadnym wypadku nie zostawiajmy wciągniętej karty płatniczej w urządzeniu bez żadnej naszej reakcji, żeby nie narazić się na próby wyłudzenia naszych pieniędzy. Możesz spróbować również skontaktować się z bezpośrednio z bankiem, który wydał Twoją kartę płatniczą: od konsultantów placówki na pewno uzyskasz odpowiednią pomoc.
Być może, żeby odzyskać swoją kartę płatniczą, będziesz potrzebował udać się do wskazanego przez konsultanta miejsca, gdzie będzie wymagane od Ciebie podanie kilku danych osobowych lub okazanie paszportu. Weryfikacja tożsamości jest w takich przypadkach standardową procedurą, która ma na celu zabezpieczenie naszych finansów. Z perspektywy czasu, takie wydarzenie, jak zatrzymanie karty płatniczej w bankomacie gdzieś za granicą, może stać się ciekawą anegdotą z odbytej przez nas podróży. Nie martwmy się zatem na zapas!
Zablokowana karta w bankomacie a próby kradzieży
Kiedy już nam jednak coś takiego się przydarzyło, przez jakiś czas stale monitorujmy sytuację w swojej bankowości elektronicznej. Jeśli nawet nasza połknięta karta została w bankomacie to powinna być tam bezpieczna. Gdyby jednak zdarzyły się jakiekolwiek próby kradzieży środków z naszego konta, obserwując jego stan, łatwo będziemy w stanie takie próby przechwycić. A jeśli będzie potrzeba — szybko zastrzec kartę zapobiegając dalszym kradzieżom oraz zgłosić sprawę do organów ścigania.