Starasz się o uzyskanie kredytu firmowego i jest Ci do tego celu potrzebne zaświadczenie o niezaleganiu ZUS? Możesz je zdobyć na kilka różnych sposobów – listownie, składając wniosek przez internet, lub składając wniosek o wydanie takiego zaświadczenia w placówce ZUS.
Składając wniosek o kredyt firmowy w banku czy uruchomienie linii kredytowej dla firm, konieczne jest przedstawienie określonych dokumentów. Oczywiście najważniejsze w tym przypadku jest ocenienie zdolności kredytowej przedsiębiorcy, W tym celu musi on złożyć określone dokumenty takie jak np. wyciąg z KpiR czy rozliczenia podatkowe PIT. Nie mniej ważną kwestią w przypadku osoby prowadzącej działalność gospodarczą jest również terminowe regulowanie zobowiązań. W tym celu bank może sprawdzić historię kredytową potencjalnego kredytobiorcy w bazach BIK (Biuro Informacji Kredytowej) czy BIG Infomonitor.
Dodatkowo każdy przedsiębiorca, który składa wniosek o udzielenie kredytu, będzie potrzebował również zaświadczenie z ZUS o niezaleganiu ze składkami. Każda osoba prowadząca działalność gospodarczą jest zobowiązana do płacenia składek na ubezpieczenie emerytalne, rentowe, zdrowotne oraz wypadkowe. Dlatego też, takie zaświadczenie jest niezbędne do uzyskania finansowania.
ZUS zaświadczenie o niezaleganiu – jak je uzyskać?
Uzyskanie zaświadczenia ZUS o niezaleganiu nie musi być kłopotliwe i czasochłonne. Wystarczy, że posiadamy aktywny profil zaufany, dzięki któremu całą procedurę uzyskania zaświadczenia będziemy mogli przeprowadzić przez internet. Zanim jednak do niej przejdziemy, warto wspomnieć o wszystkich możliwościach, dzięki którym możemy otrzymać zaświadczenie ZUS o niezaleganiu ze składkami.
1. Wniosek papierowy w placówce
Jeżeli nie chcesz składać wniosku o wydanie zaświadczenia przez internet lub nie posiadasz profilu zaufanego, możesz to zrobić w najbliższej Twojemu miejsca zamieszkania placówce. W tym celu należy złożyć Wniosek płatnika składek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek.
Należy w nim podać dane wnioskodawcy oraz sposób odbioru odpowiedzi:
- w placówce ZUS (osobiście lub przez osobę upoważnioną)
- pocztą na adres wskazany we wniosku
- na konto na Platformie Usług Elektronicznych (PUE ZUS)
2. Wniosek papierowy wysłany pocztą
Jeśli nie chcesz odwiedzać placówki stacjonarnej ZUS, w celu uzyskania zaświadczenia o niezaleganiu z ZUS, możesz ten sam wniosek wysłać listownie. Wniosek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek ZUS w postaci pliku PDF możesz pobrać na stronie biznes.gov.pl lub bezpośrednio ze stronu ZUS (wniosek do pobrania), a następnie wydrukować go i wysłać pocztą. Jednocześnie należy zaznaczyć, że nie należy wysyłać takiego dokumentu pocztą elektroniczną e-mail.
3. Wniosek o zaświadczenie o niezaleganiu ZUS złożony przez internet
Logując się w serwisie Biznes.gov.pl przy użyciu Profilu Zaufanego lub e-dowodu, uzyskamy zaświadczenie o niezaleganiu Zus online. W tym celu warto skorzystać z gotowej instrukcji przygotowanej przez ZUS – Jak uzyskać zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek ZUS, która dostępna jest za pośrednictwem portalu Biznes.gov.pl.
Kiedy ZUS udzieli odpowiedzi na złożony wniosek, na koncie PUE ZUS w zakładce [Dołączone dokumenty] pojawi się link wraz z urzędowym poświadczeniem doręczenia (UPD).
Opłata za wydanie zaświadczenie o niezaleganiu ZUS
Wydanie zaświadczenia o niezaleganiu ze składkami nie wiąże się z dodatkowymi opłatami, zarówno jeśli składasz wniosek w placówce stacjonarnej ZUS, wyślesz wniosek listownie, jak również składając wniosek drogą internetową.
Jak długo czeka się na zaświadczenie z ZUS?
Maksymalny okres oczekiwania na wydanie zaświadczenia wynosi do 7 dni od momentu złożenia wniosku. W przypadku spraw, które nie budzą wątpliwości urzędnika, a więc gdy płatnik reguluje płatności terminowo, wnioski są wydawane niemal natychmiastowo. Jeśli posiadasz zaległości czy nawet drobne opóźnienia w płatnościach składek ZUS, mogą być one powodem odmowy wydania zaświadczenia o niezaleganiu.
Kredyt firmowy a zaświadczenie o niezaleganiu ZUS – czy zawsze jest wymagane?
Zaświadczenie o płatności składek ZUS to bardzo często wymagany dokument, gdy składamy wniosek o kredyt firmowy w banku. Nawet w sytuacji, gdy ubiegamy się o tradycyjny kredyt gotówkowy, jako osoba prowadząca działalność gospodarczą. Coraz częściej jednak zamiast wypomnianego zaświadczenia, banki wymagają jedynie przedstawienia wyciągu z rachunku firmowego. Powinna się na nim znajdować informacja o opłaconych składkach ZUS w ciągu ostatnich 3 miesięcy. Bardzo ważną kwestią jest w tym wypadku terminowa realizacja przelewu.
Przeczytaj również: Zaświadczenie o niezaleganiu z podatkami w Urzędzie Skarbowym – jak pobrać?